Laatste dagen stage - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Tineke en Anne - WaarBenJij.nu Laatste dagen stage - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Tineke en Anne - WaarBenJij.nu

Laatste dagen stage

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Anne

10 December 2014 | Tanzania, Mikumi

Alweer onze laatste blog in Mikumi! Verschrikkelijk cliché maar wel heel erg waar: wat is de tijd voorbij gevlogen! Het voelt helemaal niet alsof we hier al vier weken zijn, al merken we natuurlijk wel dat we steeds meer gewend raken aan de gang van zaken hier en ook is het erg leuk dat we de medewerkers steeds beter leren kennen.

Allereerst nog de afgelopen dagen! Op vrijdag was het tijd voor de presentatie van de resultaten van ons kleine onderzoek naar de voedingsgewoonten van zwangeren. De druk was van te voren behoorlijk opgevoerd, doordat elke gelegenheid werd aangegrepen door verschillende artsen/verpleegkundigen om onze presentatie aan te kondigen. De opkomst was dan ook goed, er waren ruim 35 mensen aanwezig waarvan de meeste mensen ook daadwerkelijk luisterden. Sommigen grepen dit oersaaie moment aan om een klein dutje te doen. De presentatie werd vertaald naar Swahili door onze begeleider, Dr. Joseph. Aangezien de presentatie op 5 december was, hebben we aan het eind nog pepernoten uitgedeeld! Onnodig om te zeggen dat iedereen laaiend enthousiast was over de presentatie ;)

En dan het weekend. In plaats van een lange wandeling te gaan maken hebben we onze plannen gewijzigd en zijn we met de bus naar Iringa gegaan. Uiteraard vertrok de bus weer op het onmenselijke tijdstip van half 7, dus uitslapen zat er niet in. Na een 4 uur durende busrit, met heel mooi uitzicht onderweg, waren we op de plaats van bestemming. Iringa in het kort: een zandweg als hoofdweg, afdingen tot je erbij neervalt tijdens het shoppen, lekker eten in westerse restaurantjes (die om 7 uur al dichtgaan, raar!), iets minder aangestaard worden dan in andere plaatsen en slapen in een guesthouse dat o.a. gerund werd door mensen met een beperking. Een leuk weekend gehad dus, behalve dat de terugreis een hel was, ingeklemd tussen 80 andere (hele dikke!) mensen en dus geen enkele bewegingsvrijheid. Wat waren we blij toen we in Mikumi waren..

Nog even kort wat over de dierentuin waarin we hier leven. Laatst was er een aap zo brutaal om op de tafel te klimmen en onze net geschilde mango rustig stukje voor stukje naar binnen te werken, ook komt er bij regen een kikkerplaag voor of dan zit er weer een mega spin in de badkamer/ slaapkamer. We hebben al meerdere keren onze hulptroepen geroepen die dan lacherig de spinnen komen vermoorden (die echt HEEL groot zijn!!). Het engste was nog wel de slang die we tegen kwamen in het donker op minder dan 1 meter afstand… Nu lopen we elke keer hard stampend naar ons guesthouse!

De afgelopen stage dagen waren helaas erg rustig! Er waren zelfs dagen bij dat er niemand op de verloskamers lag, en dat voor een ziekenhuis waar ruim 3000 bevallingen per jaar zijn.. We hebben ook een gave om precies net het ene halfuurtje weg te zijn, als de enige drie vrouwen van die dag bevallen! Vandaag hadden we echter een drukke nare dag. Een vrouw en haar baby zijn overleden tijdens de bevalling. De vrouw had hartfalen en 5 minuten nadat haar al overleden baby geboren werd moest zij gereanimeerd worden. Wij hielpen hiermee, maar helaas mocht het niet baten. Heel heftig en onwerkelijk!

Even totaal iets anders, vanavond bleek dat het niet mogelijk is om morgen naar Arusha te gaan (wat ons plan was) omdat alle bussen vol zitten. Nu hebben we besloten nog één dagje langer te blijven en vrijdag alsnog te gaan. Vanaf daar begint onze vakantie!! Eerst vier dagen op safari en vervolgens uitrusten en relaxen op Zanzibar. Daar hebben we ontzettend veel zin in!

Al met al hebben we een hele leuke en leerzame stage gehad, maar we hebben het gevoel dat we er niet altijd alles uit hebben kunnen halen wat erin zat, aangezien we zelf veel initiatief moesten nemen. De dingen die we hebben gedaan, hebben we wel veel van geleerd en we hebben bijzondere dingen gezien waar we in Nederland veel aan zullen hebben. Wel gek om nu weg te gaan hier, wie weet komen we nog terug!

• 10 December 2014 - 21:26

Jeroen Ten Hacken:

Wat leuk om dit allemaal te lezen. En met wat een gemak jullie dit allemaal lijken te ondergaan. En mogen wij eigenlijk niet klagen over die takke muis die wij in onze huiskamer hebben zitten en die we maar niet te pakken krijgen. Dank weer voor jullie verhaal. Leuk hoor dames !!

• 10 December 2014 - 22:30

Méral:

Wat een heftige afsluiting van jullie stage, dat drukt je zo weer met de neus op de feiten!

Ik hoop dat jullie de laatste paar weekjes heerlijk kunnen genieten van het land en de mensen, heel veel plezier op de safari en heel veel foto's en herinneringen maken!

Dikke kus vanuit het koude NL x

• 10 December 2014 - 23:09

Gerja:

Lieve meiden, wat hebben jullie veel meegemaakt, mooie dingen en helaas ook dat hele droevige overlijden vandaag. Op zo'n moment is het toch wel een hele geruststelling voor mij dat jullie elkaar kunnen steunen.
    Bedankt voor de superleuke foto's , zo leuk om beelden te hebben bij jullie verhalen .
    Goede reis naar Arusha en geniet van jullie safari ! Xxx

• 11 December 2014 - 00:04

Cuny :

Lieve meiden,ook van mij een berichtje.Ik ben net thuis en lees jullie verhaal.Jullie kunnen trots zijn op deze stage met inderdaad een droevig einde.. Ik weet zeker dat de mensen in het ziekenhuis blij zijn met jullie als goede krachten! Ik ga nou jullie foto's bekijken ..Lieve dames,geniet van de dagen die komen...ook nog een lekkere vakantie in het prachtige land!!
    Heel veel plezier!! XXX

• 15 December 2014 - 22:50

Aty Ten Hacken:

Hoi meiden, dat was weer genieten van jullie verslag, maar wat een heftige afsluiting van jullie stage ! Fijn dat jullie dan bij elkaar zijn en samen die nare momenten kunnen delen.
    Zijn jullie nu aan het genieten van jullie vakantie ? Jullie hebben nog maar een week hè, wat is die tijd voorbij gevlogen. Onwerkelijk om volgende week weer in de Nederlandse winter te zitten in storm en regen. Geniet er nog maar van.
    Fijn dat de presentatie zo goed is gegaan, goed hoor !
    Nog heel veel plezier de laatste tijd, geniet ervan. Dikke kus, ook van opaCo xxx,