The big five!! - Reisverslag uit Nungwi, Tanzania van Tineke en Anne - WaarBenJij.nu The big five!! - Reisverslag uit Nungwi, Tanzania van Tineke en Anne - WaarBenJij.nu

The big five!!

Blijf op de hoogte en volg Tineke en Anne

18 December 2014 | Tanzania, Nungwi

Hallo rafiki! (Hallo vrienden!)

We hebben onze stage in het St. Kizito Hospital toch nog goed af kunnen sluiten tijdens onze laatste extra dag. We kregen een 9,6 als eindcijfer voor ons project. Allebei hebben we een hele normale bevalling gedaan en we zijn nog mee geweest naar een keizersnede waar Anne het kind opgevangen heeft. Huilende kinderen, blije moeders en wij dus ook blij!
De volgende dag was het tijd voor het favoriete onderdeel van onze vakantie: een 14 uur durende busreis van Mikumi naar Arusha. Gelukkig hadden we het grootste deel van de tijd alleen een klein meisje tussen ons in zitten (het waren 3 smalle stoelen naast elkaar) dus ondanks dat het erg lang duurde viel het mee. Het meisje was tevens onze persoonlijke entertainer, ze haalde alles uit de kast om ons te vermaken, heel schattig!

En dan de safari! Dat was echt fantastisch, we hebben heel veel dieren gezien en ook heel veel prachtige uitzichten. We hebben dan ook ruim 700 foto’s gemaakt… Onze driver/guide heette Gift (spreek uit djifti) en was een hele aardige en rustige man, we hadden het echt met hem getroffen! Hij kon ons heel veel vertellen en wist altijd weer dieren te spotten die wij nooit gezien zouden hebben. En dan was er Luke. Luke zat ook bij ons in de auto en deed dus ook de 4-daagse safari. We kunnen wel 100 redenen bedenken waarom we hem niet uit konden staan, maar de belangrijkste is toch wel dat hij altijd alles beter wist. Gelukkig was Gift onvermoeibaar en hoorde hij braaf zijn vreselijke verhalen aan. Ondanks Luke en dankzij Gift, die ons altijd ‘rafiki’ noemde, hebben we echter wel een fantastische safari gehad!

We zijn begonnen bij Lake Manyara, een park met veel verschillende soorten natuur. We begonnen in een soort jungle waar we veel apen en vogels zagen. Vervolgens reden we een savanne op waar we olifanten, giraffen, zebra’s, wildebeast, impala’s en nijlpaarden en nog veel meer dieren zagen. Ook stopten we bij een punt waarbij je uitkeek over het meer, echt een adembenemd uitzicht!!

Door het Ngorongoro conservaat reden we naar de Serengeti. We stopten bij verschillende punten waar je echt prachtig uitzicht had over de Ngorongoro crater. Dit is een krater van een inactieve vulkaan, in deze krater leven heel veel verschillende dieren en zijn ook verschillende meren. Het uitzicht over deze krater was zo mooi dat het bijna leek alsof je naar een schilderij aan het kijken was. We zijn toen niet de krater ingegaan maar eerst doorgereden naar Serengeti. Onderweg stopten we bij een dorpje van de Massai. Hier werden we toegezongen en werd er uitbundig voor ons gedanst. Uiteraard werden wij ook even uitgenodigd om mee te dansen. Daarna kregen we een rondleiding in de mini huisjes van de Massai. Het leek net alsof we in het programma ‘Groeten uit de Rimboe’ zaten! Vervolgens werd ons ook nog het schooltje laten zien waar alle Massai kindjes les kregen.

De volgende dag zijn we heel vroeg opgestaan om door het park te gaan rijden. De Serengeti is een nationaal park waar ook heel vaak documentaire’s worden opgenomen. Het zijn eindeloze vlaktes wat een heel bijzonder uitzicht geeft. Ondanks dat het leek alsof alle dieren op vakantie waren, hebben we nog wel bijzondere dieren gezien. Onder andere een leeuw (heel dichtbij!), een cheetah, een krokodil en een hele gevaarlijke slang. Aan het einde van die dag zijn we weer terug gereden naar de Ngorongoro krater.

Alle nachten hebben we op verschillende campings geslapen in een tent. De douches waren dan wel ijs en ijskoud, er was weinig tot geen elektriciteit, tijdens het eten liepen er overal ratten rond (dat eet niet echt lekker..) en vooral bij de Ngorongoro krater was het heel erg koud (zijn dat zijn we niet meer gewend!), toch zijn dit echt de mooiste campings ooit! Wakker worden tijdens zonsopkomst met het heel mooi uitizcht en zebra’s naast je tent! ’s Avonds een prachtige sterrenhemel en olifanten geluiden in de tent. De hyena’s die ‘s nachts naast onze tent stonden vonden we wel iets minder grappig…

De laatste dag was het tijd voor de Ngorongoro krater. Via een heel stijl pad rijd je hierin, met wederom (het wordt bijna saai) adembenemd uitzicht. Hier hebben we het laatste dier van de Big Five gespot, de neushoorn. Heel bijzonder om zo’n groot beest rond te zien lopen, al knepen we hem wel even toen hij ineens een sprintje inzette richting onze auto. Over de auto gesproken, we hadden een hele fijne grote Jeep die helaas wel af en toe wat problemen had. We hebben regelmatig stilgestaan, en gelukkig was dit altijd snel weer te verhelpen met wat cola of gefriemel aan wat draadjes. De laatste dag hebben we echter 1,5 uur stilgestaan in de krater, zelfs onze alwetende safarigenoot wist niet meer hoe we dit op konden lossen. Gelukkig hadden we mooi uitzicht. Hoe het mogelijk was weten we niet, maar op gegeven moment werd besloten om de auto weer te starten en hebben we Arusha gehaald.

Gisteren zijn we aangekomen in Zanzibar! De vlucht zat niet mee. Er was een ‘probleem’ waardoor we via Dar Es Salaam moesten vliegen en hier een uur moesten wachten! Daarna nog een kwartiertje vliegen (zo’n korte vlucht hebben we nog nooit meegemaakt) en toen arriveerden we. Zanzibar staat vol met palmbomen en is heel erg groen. Het strand is prachtig! We hebben de zonsondergang bekeken en daarna onder het genot van een Afrikaanse dansgroep/ drumgroep avond gegeten. Wij komen de laatste week wel door hier!

• 18 December 2014 - 12:12

Jorien:

Wauw supertof !! Geweldig om jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto's!!!! Zo grappig om jullie te zien staan op plekken waar wij ook hebben gestaan!! Geniet nog lekker even op Zanzibar en ik ben benieuwd naar alle verhalen en foto's straks !! Liefs

• 18 December 2014 - 14:41

Gerja:

Wauw meiden, dat klink echt super allemaal, ik wou dat ik erbij was geweest !
    En die springfoto van jou, Tineke, dat ben je nog niet verleerd......
    De foto's smaken trouwens naar meer, ik popel om ze alle 700 te bekijken.
    Geniet van jullie dagen op Zanzibar en maak je geen zorgen over het acclimatiseren hier. De kachel en douche zijn voor jullie aangezet oftewel : het is hier 12 graden en het motregent al 3 dagen en voorlopig blijft het zo, bahbah

• 18 December 2014 - 17:26

Jeroen Tsn Hacken:

Jeetje , wat vreselijk leuk weer om jullie avonturen te lezen. Nog heel veel plezier de laatste dagen!

• 18 December 2014 - 19:53

Margot:

prachtig om over jullie belevenissen te lezen! Dat vergeet je nooit meer! Nog fijne dagen!
    Liefs

• 20 December 2014 - 15:02

Leoni:

Wauw Anne en Tineke! Ik heb jullie verhalen opgespaard en heb ze nu tijdens een rustige dienst allemaal in 1x gelezen. Wat hebben jullie veel meegemaakt! Zo veel mooie dingen, maar ook veel nare dingen. Fijn dat jullie op die momenten samen zijn. Ook straks in Nederland zal niemand precies begrijpen hoe het is geweest, dan is het erg prettig dat je deze ervaringen samen deelt. Het heeft mij in ieder geval een bijzondere band opgeleverd met mijn Ghana genootje =) Heel herkenbaar hoe anders de verloskunde daar bedreven word. We hebben het wat dat betreft fantastisch voor elkaar in Nederland! Geniet van jullie laatste relax week en alvast een goede reis terug!
    Liefs Leoni

ps: Anne, we moeten maar weer eens samen eten. Ik ben benieuwd naar de uitgebreide versies van jullie verhalen en uiteraard naar alle foto's!